Publisert

Kaster du mat hvor holdbarhetsdatoen er gått ut eller er i ferd med å gå ut? Eller tenker du at det kanskje ikke er så farlig at noe matavfall går i restavfallet? Da må du tenke om igjen.
900 tonn mat kastes i restavfallet

Helt brukbar mat kastes hver dag i norske hjem. I snitt kaster hver av oss over 40 kilo med spiselig mat hvert år. Dette er mat som fint kunne blitt brukt til gode matretter.

I tillegg til at godt brukbar mat kastes, er det også veldig mye matavfall som havner i restavfallet. Ikke noe å stresse over, tenker du? Du kan se på det på en annen måte; hos MNAs abonnenter alene, kastes 900 tonn matavfall i restavfallet hvert år. Hvis vi ser på dette som energi, så tilsvarer matavfallet som kastes i restavfallet – hvis det blir omdannet til biogass hos biogassfabrikken til Ecopro i Verdal i stedet for å gå til forbrenning – rundt 90.000 liter diesel i året.

Mat som ikke blir spist

Beregninger gjort av matvett.no viser at det kastes 385.000 tonn mat hvert år i Norge, og vi som forbrukere står for over halvparten av dette. Mye energi går dermed med til å produsere matvarer som rett og slett aldri blir spist. Selv om det høres mye ut, viser også statistikken at vi nordmenn kaster litt mindre mat år for år.

Bevisstheten rundt det å unngå matsvinn er stadig økende i befolkningen, og det er satt i gang en rekke tiltak for å forhindre at vi kaster fullt brukbar mat.

Visste du at alt matavfallet vi kaster her i Namdalen, blir brukt til å skape drivstoff til bussene i Trondheim?

Mat blir biogass

Matavfallet som MNA samler inn fra husstandene i Namdalen leveres inn til biogassfabrikken til Ecopro. I alt leveres det matavfall og septisk slam fra et område på størrelse med Belgia til fabrikken inne i de dype skogene på Innherred. Det som før ble regnet som en plage, har de siste årene blitt en ressurs og en råvare.

Veldig grovt forklart, blir avfallet som samles inn renset for uønskede gjenstander, som papir, plast, metall og lignende, før det fortsetter gjennom en renseprosess og det til slutt behandles i en såkalt bioreaktor – eller råtnetank. Her foregår det en forråtnelsesprosess som danner gassen metan. I denne prosessen er det ingen tilførsel av CO2.

Fra jord til jord

Etter at gassen er hentet ut av råtnetankene, ligger det igjen bunnslam eller biorest, som igjen kan brukes som biogjødsel.

Denne biogjødselen er svært næringsrik, og kan erstatte kunstgjødsel, som på sin side er svært energikrevende å produsere.

– Formålet med at vi startet med produksjon av biogass var enkelt og greit at vi ville finne en måte å behandle det vi kaller for våtorganisk avfall på en miljømessig og forsvarlig måte. Biogassen vi produserer er på en måte et biprodukt av det biologiske kretsløpet. Vi tar imot matavfall og slam, som vi igjen lager gjødsel av som selges videre til landbruket som bruker dette til å lage mat. Det vi holder på med er jo den bioøkonomien og sirkluærøkonomien politikerne prater så mye om i dag. Så har vi biogassen som kommer som et veldig positivt biprodukt av dette igjen, forteller Knut Snorre Sandnes, prosjektleder hos Ecopro.

Anlegget i Verdal ruster i disse dager opp og vil kunne ta imot matavfall og kloakkslam fra snart 60 kommuner fra Mo i Rana i nord til Kristiansund i sør.

Busser på biogass

Ecopro var et av de første anleggene i Norge av sitt slag, og fabrikken ble satt i drift i 2008.

– Ecopro er et godt eksempel på at norske kommuner er innovative og kan samarbeide om utvikling av bærekraftige løsninger, mener Sandnes.

I tillegg til gjødsel, produserer Ecopro også strøm av rågassen. Inntil nylig var fabrikken i Verdal selvforsynt med strøm som de produserte fra rågassen.

I starten av 2018 åpnet det nye anlegget til datter selskapet til Ecopro – Ecogas – sitt anlegg vegg i vegg med Ecopro. Det nye anlegget kjøper rågassen Ecopro produserer, og oppgraderer den til ren metan, som har drivstoffkvalitet.

I dag går store deler av bussparken til AtB i Trondheim på biogass laget av matavfallet til namdalinger.

For MNA sin del vil vi fremover jobbe med å få til bærekraftige løsninger innen transport og logistikk, ved å kjøre mindre og fase inn bruk av biodiesel, biogass og elektrisitet på sikt.

Fakta EcoPro

  • Biogassanlegget har vært i drift siden 2008 
  • Bak Ecopro står 52 kommuner
  • Dekker ca. 220.000 innbyggere
  • Råvarene omdannes til biogassi løpet av 12 dager
  • Behandler cirka 40.000 tonnråvarer i året
  • Råvarene kommer hovedsakeligfra private husholdninger
  • En mindre andel avfall kommer franæringsaktører som husdyrslakteri og slam fra fiskeoppdrett
  • Nytt renseanlegg er støttetav ENOVA med 17 mill., total kostnad 54 mill.
  • Leverer gassen i form av CBG som kjøretøygass

SE Flere
artikler

Hopp rett ned til innholdet